Bollinger - James Bond Collectors Activities Benelux

Ga naar de inhoud

Hoofdmenu:

In De Kijker


James Bond. Behalve a license to kill draagt hij ook een license to sell mee in zijn Tom Ford pakken. Verschillende brands betalen miljoenen  marketingbudget om bij een nieuwe Bondfilm het logo te mogen aanwenden. De echte uitverkorenen betalen niks. Zoals champagne Bollinger, al jaar en dag de favorite bubbly van the Queen en dus uiteraard ook van haar secret agent James. Antwerpenaar Peter Lauwerens, beter gekend als Peter Bollinger, is al vijftien jaar de trouwe vlagvoerder van het merk in ons land. Voor de laatste Bondfilm, Spectre, werd hij maanden geleden op secret mission uitgenodigd tijdens de opnamen in de Londense Pinewood studio's. Pas nadat hij een zwijgcontract ondertekende en zijn gsm af gaf mocht hij er in. “Je gelooft je ogen niet. Er is veel met bluescreens gewerkt en in grote loodsen werden levensgrote decors nagebouwd zoals 2 verdiepingen kantoorgebouw met computers en paperclips, de volledige waarheidsgetrouwe London Bridge met kauwgum - onkruid en rioolputjes incluis, of de ontploffende gevel in Mexico tijdens de spectaculaire openingscene.


Als Bond in zijn Aston aan het racen is, zie je niet dat vanuit een op het dak gelaste kooi, een stuntpiloot de wagen bestuurt. Helicopters die aan kabels door het decor vliegen, maquettes van elke scene tegen de muur, en zelfs een praatje maken met Sam Mendes (!), heel overweldigend allemaal. Toen ik de film tijdens de première zag, viel ik van de ene verbazing in de andere: ik heb dààr gestaan, en dié stunt life gezien! ...En stiekem een stukje rubberglas in mijn zak gestoken van de scene waar de slechterik door het venster valt…"

Even trouw als James.

Nu de rol van Q in de film flink is verjongd, had Peter L zich qua looks voor die rol gerust kandidaat kunnen stellen. Maar hij blijft even trouw als James aan het merk Bollinger, al hengelen er regelmatig grote, commerciële merken met meer centen achter zijn diensten en gedrevenheid. Vanwaar die gehechtheid? Peter L: "Bollinger is een grote naam, maar is een klein zeer kwalitatief merk.

Puur met een superieur product en met topchefs en -sommeliers werken, ipv. enkel met cijfers en grote marketingbudgetten, maakt de job veel uitdagender en dankbaarder. Bond maakt ons iets bekender bij het grote publiek, zonder dat we dat gaan uitbuiten op de bushokjes. Voor België hebben we jaarlijks een volume van zo'n 35.000 flessen. Dat zinkt in het niets tegen de commerciële merken die hier soms tot 800.000 flessen afzetten. We vertegenwoordigen slechts 0,5 procent van de totale omzet van champagne. Bollinger wil en kan niet meer produceren.
In elke stap van het productieproces gelden de strengste normen in dit nog familiale bedrijf in de Grand Cru gemeente Aÿ. In het centrum van de streek waar de wijngaarden volgens het champagne-instituut het beste zijn. Er is een ranking die de champagne wijngaarden quoteert , afhankelijk van hun helling en oriëntering tegenover de zon, de ondergrond enzovoorts. Van alle Champagnes halen de wijngaarden van Bollinger de hoogste score: 98 procent! Terwijl het gemiddelde slechts 74% is, en veel merken zelfs geen wijngaarden hebben. De eerste gisting gebeurd bij hen op oude Bourgogne-vaten in plaats van op inox. Door het contact met zuurstof hebben de Bollingerwijnen een krachtiger aroma en veel langer bewaarpotentieel. Gebruik van reservewijnen tot 15jaar oud zorgen voor een zeer stabiele smaak en kwaliteit. Volgens de wet moet Champagne minimaal 18 maanden in de kelders rijpen. Dan verlaten de commerciële merken de kelder. Maar Bollinger doet er minstens het dubbele bij om de aroma’s te laten ontwikkelen, tot bijna 4 jaar. Voor de Millésimé's gaat dat naar zes tot acht jaar en langer, terwijl de wet slechts 2 jaar voorschrijft…
Na het degorgeren (het verwijderen van de afgestorven gist), voegt men een geheime mengeling toe van aroma’s en soms heel veel suiker, vaak om slechte druivenkwaliteit en te korte rijping te maskeren. Om de zuivere expressie en superieure kwaliteit te behouden, voegt Bollinger enkel een beetje pure Champagne met een snuifje suiker toe, en is daarmee altijd een brut.


“Bollinger!” Is geheid het antwoord op de vraag naar hun lievelingschampagnes van grote gastronomische journalisten als Willem Asaert, Frank van der Auwera, Alain Bloeykens en zelfs de superkritische Herwig van Hove. Maar ook van een sterrenchef als Peter Goossens en Bart de Pooter. “
Half jaar op voorhand.


Daarom dus dat ook James Bond niks anders wil? Peter L: " Dat is een ander verhaal. Dom Perignon was aan zet in Dr No uit 1962, de eerste Bondfilm. Na het succes werd door de famillie Brocolli JP Flandé, die ik op gezegende leeftijd in Pinewood ontmoette, de wereld ingestuurd om bij Bond passende producten te gaan zoeken voor de verdere films. Dom P beging de blunder van hun leven…

Hij vertelde me dat hij er als jonge stagiar hooghartig ontvangen werd. Daarom ging hij op zoek naar dé typische Engelse bubbly, en klopte aan bij Bolly. Inmiddels zelfs zonder budget nog steeds trouwe partner, louter gentlemen's agreement.” Geen 2 merken in de hele filmgeschiedenis die zo lang samenwerken, nu 45 jaar (!).

BBB Britisch Bolly Bubbly

We betalen niet, dus hebben ook niets in de pap te brokken. We weten niet wanneer, Dubblle O Seven opnieuw de wereld moet gaan redden, of opnieuw Bollinger zal sippen met zijn nieuwe verovering. We hopen het uiteraard telkens wel, en wachten op het verlossende antwoord enkele maanden voor de première valt.”
"Een echt grote campagne kan dan toch niet meer uit de mouw worden geschud ? Peter L: "Niet echt, nee. Maar onze verkoop is sowieso gelimiteerd. Bollinger heeft snel de volledige partij van 68.000 flessen vintage 2009 gebotteld als Bondfles met uniek etiket. Niet enkel een exclusief collectorsitem, maar vooral een hele grote champagne. 68.000 flessen wereldwijd, is nog steeds een heel pak minder van wat een van de grote, commerciële brands alleen al in ons land afzet.
Vanuit de Engelse historiek van Bond en Ian Fleming is het gewoon de meest voor de hand liggende. Bond staat voor stylisch, quality en discretion. Op elke fles prijkt the Royal Warrent van The Queen. Lady Di’s huwelijk werd bezegeld met Bollinger RD ’73. Vorige week doopten Kate en William een reddingsboot met een fles Special Cuvée. In Engeland is Bolllinger zowat de soortnaam voor champagne. A bottle of Bolly, of Bolly Bubbles is gemeengoed."

Uiteraard hebben andere en veel grotere champagnemerken al met dikke checks gezwaaid om de plaats van Bollinger in te nemen, zonder succes. Het gaat immers niet om the money, maar om the style. Daarmee is het champagnemerk een van de weinige die niks moet vragen, maar zelf worden gekozen. Oa. Macallan geniet ook deze eer, terwijl merken als Omega, Coca Cola en Heineken miljoenen ponden neerleggen om mee te mogen spelen. In de laatste Spectre komen merken trouwens veel minder zichtbaar in beeld. Het tijdperk zoals in Casino Royale waar Bond letterlijk een Omega--uurwerk aanprijst boven een Rolex of scenes als "Bollinger, '75" " I see you are a connoisseur, Monsieur Bond." Zijn voorbij
Peter L: "Er zijn nu twee scènes waarop de champagne in beeld komt, telkens zonder het merk te tonen. Maar wie Bollinger goed kent ziet het aan de bronskleurige hals van de fles." In één van de scènes, in het in de woestijn opgetrokken hoofdkwartier van de booswicht , wordt Bond en zijn Bondmeisje ontvangen door een valet met twee fijn bubbelende glazen met het Bollingerlogo. "Maybe later." Twijfelt Bond. “I’m scared.” sist zijn liefje. “Een parelketting van fijne belletjes wijst op goeie champagne, maar een glas Bollinger laten passeren, midden in de woestijn?” Het excuus van James was terecht: hij moet eerst de wereld redden. En Lea Seydoux, die een prachtige vertolking als Bond girl neer zet.


Bron: Peter Lauwerens
 
Terug naar de inhoud | Terug naar het hoofdmenu